SC PENDOLINO KOŠIČAN - 1. vozňová trieda
Prišiel ten čas...
MAXI KLASIK - mám!
MIESTENKA - mám!
CESTOVATEĽSKÁ HORÚČKA - mám!
Stál som vo veľkej zime na nástupišti v Žiline a čakal som kedy pustia páni výpravcovia Pendolino do stanice (rekonštrukcia žilinského uzla obmedzovala množstvo vlakov, ktoré mohli byť v stanici). Nastúpil som do prvej triedy. Okamžite mi udrel do očí ten rozdiel medzi tým, čo som zažil doteraz, a tým čo vidím pred sebou. Keďže som ešte moc toho nenabehal, jedinú konkurenciu mohol pre mňa v tom čase tvoriť len vozeň typu Ampz, ktorý využívala Železničná spoločnosť Slovensko. Dizajn vozu je veľmi príjemný. Vyhovuje mi zladený koberec s farbami kožených sedačiek a taktiež osvetlenie nad batožinovým priestorom. Interiér vozňa je robený v dreveno-plastovom prevedení. Sedel som na sedadle 51, hneď vedľa batožinovej časti, kam som si odložil kufor. Chvíľu po nástupe mi prišiel vlakvedúci skontrolovať cestovné doklady. Hneď potom mi priniesol neperlivú vodu Mattoni (0,5L). O chvíľu mi prišli ponúknuť zvyšný servis, na ktorý som mal v cene lístka nárok. Vybral som si nealko šampanské, ovocný čaj a jogurt (prezradím, že som prvou triedou v Pendoline išiel aj nasledujúci deň a tam som vyskúšal sendvič). Všetko bolo veľmi príjemné a chutné. Nastal čas hodnotiť najdôležitejšiu vec. Sedenie. Hneď po usadení do koženého sedadla som si všimol jednu vec. Bolo tam veľmi málo miesta na nohy. Vo vzpriamenej polohe je to porovnateľné s miestom v druhej triede u ZSSK. Keď by si obaja cestujúci oproti sebe posunuli sedadlá do „ležiacej“ polohy, neostalo by im takmer žiadne miesto a museli by nohy vyložiť do uličky. Po tom čo som si natiahol nohy som zistil, že si búcham koleno o nohu stolíka. No zvyšok sedenia bol veľmi príjemný. Zaboril som sa do kožených opierok a užíval som si výhľad na prvý tohoročný sneh. Aj keď slnko nesvietilo, pre účely recenzie som si vyskúšal automaticky ovládanú clonu na okno. Vedľa svojho sedadla som mal dve tlačidlá na posun clony. Za celý čas nesedelo vo vozni viac ako desať ľudí a tak som si užil komfort. Až raz zase pôjdem na dlhšiu cestu, budem nad Pendolinom uvažovať.

ZSSK - 2. vozňová trieda (Bmz)
Dodávateľom 50 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bmz, ktoré prešli rekonštrukciou z vozňov radu Bmeer, sú ŽOS Trnava. Vozne sú vybavené zásuvkami aj USB portmi, klimatizáciou a z času na čas aj funkčným Wi-Fi pripojením. Aktuálne sú radené na väčšine rýchlikov na trase Bratislava - Košice. Patria medzi moje najobľúbenejšie vozne. S cestou som bol zatiaľ vždy spokojný. Sedadlá s čičmianskym vzorom nepatria k najluxusnejším ale sú príjemné aj na dlhšie cesty. V dnešnej dobe plných vlakov mi toto kupé väčšinou zaručí nerušenú cestu.
ZSSK - 2. vozňová trieda (Bmpeer)
Jeden z mojich obľúbenejších otvorených vozňov. V poslednej dobe sú vlaky preplnené a preto som tento vozeň prestal využívať. Je vybavený Wi-Fi pripojením a zásuvkami. Sedadlá sú v usporiadaní 2+2, ich pohodlie je priemerným štandardom. Mám rád veľké rozkladacie stoly, kde si viem vybaviť kopu vecí.
ZSSK - 1. vozňová trieda (Ampz)
Prvý krát keď som využil prvú triedu sa mi podarilo vystihnúť zrovna moderný veľkopriestorový vozeň typu Ampz. Na prvú skúsenosť s prvou triedou to pre mňa teda bolo niečo. Ako štátny dopravca, neposkytuje ZSSK moc služieb a reštauračný vozeň je predražený, takže som dostal len balenú vodu. No ale čo sa týka komfortu cestovania, bol som nadšený. Pohodlné sedadlá, príjemné prostredie, tak príjemnú dlhú cestu som vo vlaku ešte nezažil.
ZSSK - 1. vozňová trieda (Ampeer)
Už som zopár krát vyskúšal tento vozeň a jediné, čo si na ňom pochvaľujem je len málo ľudí a tiché prostredie. Naposledy som mal to nešťastie, že celý vozeň vŕzgal a tak som si cestu moc neužil. Sedadlá sú o niečo pohodlnejšie ako v druhej triede. Samozrejmosťou je balená voda.
REGIOJET - Low cost (Bmpvz)
Prvý krát som vyskúšal RegioJet úplne náhodou, keď som zmeškal rýchlik. Samozrejme som nechcel míňať peniaze a tak som na trase Štrba - Spišská Nová Ves vyskúšal triedu Low cost. Aj keď sa jedná len o najnižšiu triedu s takmer žiadnymi službami, bol som milo prekvapený. Sedadá boli veľmi pohodlné, mal som veľa priestoru na nohy a hlavne veľa súkromia. Na rozdiel od ZSSK išla Wi-Fi bez jediného záseku.